گردان قرآنی شهید آوینی

گردان قرآنی شهید آوینی

تدبر در قرآن - سوره مبارکه اعلی (1) - دانش آموز

يكشنبه, ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰، ۰۶:۰۰ ب.ظ



متن از دانش آموز محمد طاها امیدوار
برای خواندن متن سوره نوشت بر روی ادامه مطلب کلیک کنید.

سوره ی مبارکه اعلی :

این سوره مبارکه نوزده آیه دارد و در شهر مکه نازل شده است.این سوره با تسبیحات خداوند اغاز میشود و خود را با صفت (اعلی) توصیف می کند.

باتوجه به معنی آیات 1 تا 5 این سوره میتوان فهمید که خداوند از پیامبر خود میخواهد تا خداوند بلند مرتبه را که خالق جهان هستی است را به والایی بستاید،

من فکر میکنم که در اصل منظور خداوند با مردم است تا او را به والایی ستایش کنند.

در ایات 6 تا 9 خداوند به نوعی از پیامبر میخواهد تا نگران فراموش شدن ایات قران نزد قران نکند و بدون هیچ ترس و واهمه ای به مردم پند بدهد 

درایات 10 تا 13 همان طور که در ترجمه سوره می بینید خداوند میفرمایند که کسانی کع خضوع می کنند راه درست را پیدا کرده و منحرفان راه باطل را انتخاب میکنند و نتیجه آن دوزخ خواهد بود.

سپس خداوند در دو ایه ی بعدی به نوعی برای ما رستگاری را تعریف کردند و فرمودند رستگار کسی است که خود را تزکیه نماید و نماز گزارد.

و در پایان بار دیگر به این موضوع که زندگی در این دنیا کوتاه و فانی و زندگی اخرت پایدار است اشاره میکند.

حال که منظور و مفهوم ایات را دریافتیم کافیست که کمی در معانی این سوره تامل کنیم پس درخواهیم یافت که درس این سوره به برداشت من اینچنین است:

ای پیامبر، پروردگارت را به نیکی یاد کن و از آیاتی که به تو وحی میشود به مردم پند ده و بدان راه رستگاری، یاد خداوند و بی توجهی به این دنیای کوتاه و فانی است. 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی