گردان قرآنی شهید آوینی

گردان قرآنی شهید آوینی

تدبر در قرآن - سوره مبارکه لیل (1) - دانش آموز

پنجشنبه, ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰، ۰۶:۰۰ ب.ظ



متن از دانش آموز محمد هادی اسفهلانی
برای خواندن متن سوره نوشت بر روی ادامه مطلب کلیک کنید.

به نام خدا

این سوره احوال و سرنوشت دو گروه را بیان می‌کند.

 

۱_نخست، گروه پرهیزکاران و تقواپیشگان؛ یعنی کسانی که در راه خدا انفاق می‌کنند و با بخششِ مال برای جلب خشنودی خدا، پاکدلی می‌یابند. قرآن به آنان وعده خشنودی خدا و رستگاری می‌دهد.

۲_دوم، گروه شقاوت‌پیشه (سخت‌دل)؛ یعنی کسانی که خساست می‌ورزند و وعده بهشت را دروغ می‌پندارند. قرآن این افراد را به هلاکت تهدید می‌کند می‌گوید اینان مالشان را از روی دنیادوستی و تنگ‌نظری، از بخشش به دیگران دریغ می‌کنند؛ در حالی که این مال فریادرس آنان در روز جزا نخواهد بود.
 

درسوره لیل خداوند به شب و روز قسم میخورد .(قسم به شب که جایگزین روز میشود). (قسم به روز که تجلی میکنه) یعنی اگر شب هست روز هم هست اگر روز هست شب هم هست. و در آیه های بعد گفته میشود که انسان ها سعی هایشان متفاوته یکی سعی درست را دارد (انفاق میکند،کارهای خوب میکند و....) ویکی هم 

سعی اشتباه دارد (سعی در کار های بیهوده و...) .پس در اینجا خداوند به زوجیت قسم خورده است . و ما نتیجه میگیریم که هر چیزی زوج است و فقط خدا واحد است. 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی