گردان قرآنی شهید آوینی

گردان قرآنی شهید آوینی

تدبر در قرآن - سوره مبارکه شمس (1) - دانش آموز

شنبه, ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰، ۰۶:۰۰ ب.ظ



متن از دانش آموز محمد امین اشکانی
برای خواندن متن سوره نوشت بر روی ادامه مطلب کلیک کنید.

سلام
من میخواستم یک چیزی رو یادتون بیارم. بگذارید با یک مثال شروع کنم.یه وقتی تو خونه ی ما این دستگاه فیلتر آبمون خوب کار نمی کرد .هم آب کم میداد و هم آبش بوی بدی داشت،تا اینکه  روزی پدرم گفت:که باید مخزن فرعی فیلتر رو عوض کنم؛ناگهان با تعجب من روبرو شد؛گفتم خب چرا عوض نمیکنید؟آنجا بود که گفت پسرم باید شرایطش فراهم بشه!برو سینی و جعبه ابزار رو بیار؛خلاصه شرایط رو فراهم کردیم تا اینکه فیلتر تعویض شد .در حقیقت دستگاه فیلتر فیلتر شد؛این مسئله در زندگی ما و در روابط ما هم صدق میکنه.ما هم یه فیلتری داریم که به ما میگه فلان کارو بکن و فلان کارو نکن.این فیلتر میتونه ما رو به بهشت و یا به دوزخ بکشه !بستگی داره این فیلتر رو چقدر تمیز نگه داشته باشیم.آیا به موقع اون رو تمیز کردیم یانه؟و اون چیزی نیست جز نفس ما.خداوند بد و خوب را به ما شناساند؛به ما عقل داد ؛به ما حق تصمیم گیری داد؛به ما نفس داد و گفت :که ای بنده ی من هر چند وقتی این نفست رو تذکیه کن.اگه تذکیه کنی جات تو بهشتمه.حالا چرا نفس؟ چون نفس هست که به ما فرمان میده!اگه این نفس خدایی ناکرده کثیف بشه و فرمان اشتباه به من بده چکار کنم؟اگه بگه برو غیبت کن.برو دروغ بگو.وای خدای من !پس بیاییم با خودمون عهد ببندیم که نفسمون رو پاک نگه داریم و اگه کثیف شد سریع تذکیه اش کنیم.با کار های خیر .با استغفار و...

حالا چطوری؟میدونم که قلب همه شما از بنده حقیر پاک تره.پس شما ثلث راه رو رفتید.

قدم دوم:من تصمیم گرفتم شرایط رو برای پاک ماندن فراهم کنم:مثلا ادعیه و قرآن بخوانم،به نامحرم نگاه نکنم،تا اون جایی که میتونم خودم به خودم تذکر بدم که غیبت یا دروغ نگم.

قدم سوم:زود مایوس نمی شوم و ایمان دارم که خدا مرا دوست دارد و از من غافل نیست.و با خودم عهد بستم که در این راه با تمام قدرت ،پایداری و ایستادگی کنم.

حالا قوت قلبمون چی باشه؟من هدفم از این کار اینه که بنده خوبی برای پروردگارم باشم و ان شاءالله یکی از یاران امام زمان عج.

اللهم عجل لولیک الفرج

یا علی مدد
 

سوره مبارکه (شمس):

نزول در مکه-نود و یکمین سوره ی قرآن-یکی از سوره های جزءسی-در این سوره خداوند یازده بار قسم خورده (خداوند به با ارزش ترین چیز ها قسم می خورد (مضافا اینکه خداوند می خواهد ارزش یک چیزی رو نشان بده که قسم می خورد))-

نفس چیست؟ضات و شخصیت ما نفس ماست.

نفس ما را برای هر چیزی آماده می کند پس:

نفس چیز درون ماست که از طرف خدا عطا و سامان داده شده است

خداوند خوب و بد را به نفس ما شناساند.یعنی اینکه خداوند به ما حق تصمیم داد.

حرف کلی سوره این هستش که باید نفس را تصفیه(تذکیه)بکنیم.که این نیاز به آمادگی دارد:

1سلامت درون (روح و روان پاک)

2آماده کردن شرایط و موقعیت مناسب

3مقاومت درون(دوام آوردن)

مثال کاشت یک گیاه:1بستر گیاه -خاک خوب و مرغوب

2:جلوی آفتاب بودن و دادن آب به گیاه

3:بستن سیخ به گیاه که نیفته-مقاومت در برابر مشکلات

حالا چرا؟چه فایده ای دارد؟گاهی تذکیه و تمیز کردن نفس نقش بسیار بزرگی در هدایت ما دارد.چرا که نفس فکر ماست و ما به تفکراتمان عمل می کنیم.

حالا چکار بکنیم؟پیشنهاد؟عادت به چیز های خوب ما نند خواندن زیارت عاشورا صبح هر روز و...

نتیجه:نفس رو حتما باید تذکیه کرد زیرا نقش بسیار مهمی در زندگی-و هدایت ما دارد.واین یکی از راهکار های خدا برای هدایت ماست

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی